Què diu la constitució espanyola dels drets fonamentals (la llibertat d’expressió, per exemple) i de la corona:
Títol I - Dels drets i dels deures fonamentals
Article 10.2. Les normes relatives als drets fonamentals i a les llibertats que la Constitució reconeix s'interpretaran de conformitat amb la Declaració Universal de Drets Humans...
Article 14. Els espanyols són iguals davant la llei, sense que pugui prevaler cap discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
És a dir que, la persona del rei, com a espanyol, no pot tenir cap avantatge, ni desavantatge, davant de la llei sobre els drets i deures de tots els espanyols. No s’ha de confondre, doncs, la persona del rei com a ciutadà, protegit pels conceptes que regeixen a la legislació el dret a la integritat física i de l’honor per una banda, amb la figura del rei com a representació simbòlica de l’estat per l’altra.
Article 16.1. Es garanteix la llibertat ideològica, religiosa i de culte dels individus i de les comunitats sense cap més limitació, quan siguin manifestats, que la necessària per al manteniment de l'ordre públic protegit per la llei.
Article 20.1. Es reconeixen i es protegeixen els drets:
a) A expressar i difondre lliurement els pensaments, les idees i les opinions mitjançant la paraula, l'escriptura o qualsevol altre mitjà de reproducció.
Article 56.1. El Rei és el Cap de l'Estat, símbol de la seva unitat i permanència...
Segons l’Article 10.2, doncs, s’ha d’aplicar sempre els principis de la Declaració Universal de Drets Humans a la legislació espanyola, i aquesta diu al seu Article 19, que:
Tot individu té dret a la llibertat d'opinió i d'expressió, i que això comporta el dret a no ésser inquietat per causa de les opinions i el de cercar, rebre o difondre les informacions i les idees per qualsevol mitjà d'expressió.
La crema de símbols i fotografies de símbols que representen un estat, la seva legislació i les seves polítiques, ha d’entendre’s com a una expressió d’opinió política i, per tant, protegida per la Declaració Universal de Drets Humans.
Precisament, aquesta diu al seu Article 29.2 que:
En l'exercici dels drets i en el gaudi de les llibertats ningú no està sotmès sinó a les limitacions establertes en la llei, exclusivament en l'ordre a assegurar el reconeixement i el respecte dels drets i de les llibertats alienes, i a fi de satisfer les justes exigències de la moral, de l'ordre públic i del benestar general en una societat democràtica.
És a dir que si no s’atempta contra els drets i les llibertats alienes, tot ciutadà té dret d’expressar-se lliurement. Com que, amb la crema d’una imatge simbòlica, el que es fa és criticar un estatus polític, i els drets i llibertats dels reis d’Espanya com a persones no son conculcats, ni es pot entendre que s’incorre en un delicte de coerció, per exemple, no procedeix actuar judicialment contra aquelles persones que hagin expressat la seva opinió política emprant aquesta forma de manifestació.